Alla inlägg den 19 juli 2009

Av Nilla - 19 juli 2009 19:57

Nu för tiden finns det väldigt få barn som växer upp utan någon form av dator i sitt hem. Detta har ofattbara konsekvenser för barnens utveckling i exempelvis skolan. Dagens it-samhälle är minsann inte så bra alls ut utildningssyfte. Tänk själva:

När jag gick i skolan (grundskolan) hade vi 2 datorer/ 24 elever (under mellanstadiet) och färre blev det ju högre upp vi kom. I 9:an hade vi ~10 datorer på ~100 elever. Alltså skedde mycket av lärande och kommunikation i det verkliga livet och inte i teknikens värld. Vi (som är födda sent 80-tal) både kan läsa, räkna och skriva utan större problem med vanligt block och penna.


Tyvärr kommer framtidens barn i allt större utsträckning tillhöra begåvningsreserven då de knappt vet hur en stiftpenna funkar eftersom de gör allting via msn, facebook, word etc där de bara behöver trycka på tangenter och knappt tänka själva eftersom det finns "bra" stavningsprogram.


 Att inte kunna skriva och arbeta utan dator blir ett väldigt stort handikapp. Exempelvis blir det svårt att göra hyss i klassrummet, ex kasta sudd eller skriva lappar. Ska man ta bort "erase-tangenten" från laptopens tangentbord och hiva iväg på vikarien? Ny deffinition av att kasta sudd iallafall...

Och skriva lappar. Men jisses! Alla barnen måste utrustas med en Iphone eller liknande som lätt kan hystas iväg till närmsta bordsgranne med ett elakt meddelande. Dock försvinner lätt spänningen med detta då man hur lätt som helst kan förinta meddelandet. Hade dock varit kul om alla satt med laptops utom en stackars sate som skriver ett kul meddelande på sin stationära och hivar iväg tjockskärmen till grannbordet men inte inser att sladden är för kort och ungen för svag så han bara öser ner den på golvet, och alla i klassrumet skriver "Epic fail" i konversationsfönstret på msn samtidigt som läraren säger "LOL!". 


Nej. jag tror bara att dagens ungdomar förlorar på att sitta och fippla med teknik för mkt. Ett, tu, tre så har de fått carmageddon-syndromet, kollar mejlen efter ett nattligt toalettbesök, slår pinkod på micron (för en vanlig spis/ugn kommer de aldrig använda, finns ingen ctrl-alt-del.) och vissa fjortisar med sms-syndrom (som inte skriver med T9) kommer att trycka onödigt många gånger på varje tangent på tangentbordet...


Mental istid. Godnatt

Av Nilla - 19 juli 2009 16:56

Idag är det söndag. Men det känns som om det är måndag. Var ju ledig igår, och Razz var här. Han är egentligen för jävla underbar som står ut med mig och mina påhitt.


Igårkväll var vi hos mamma och käkade mat, sen åkte vi hem hit och kollade på film och myste lite granna. Dagens filmtips är: Clerks, och Clerks 2. Asrolig, lite lätt störda, mysiga och galna filmer med sjuk humor. Bör ses!! Lite röriga kanske, men man skrattar rätt gott åt att man själv har ett så normalt liv. :P


Glömde kaffekokaren på igår när vi var iväg på eftermiddagen/kvällen. När vi kom hem upptäckte vi att det nog var på det berömda fitthåret att det inte hade börjat ryka och brinna. Kaffet var vidbränt, bara en brun illaluktande gegga i botten av kannan, och bänken där kaffekokaren stod på var så varm att man inte kunde hålla handen där. Jag borde fan köpa mig en timer.. Kan jag iofs önska mig när jag fyller år om en vecka. Är inte första gången jag glömmer kaffekokaren på... :(


Har jobbat idag. och när jag kom hem dröjde det inte länge förren pappa och mamma kom hit för att börja måla, tapetsera och annat. Lite tråkigt dock att jag inte fick så mkt tid med Razz idag. HAr inte gjort annat än att längta efter honom. :( Och nu dröjer det ända till lördag innan vi ses igen. Fan va jag hatar sånt!!!

Taket är iallafall målat, och 2 väggar är spacklade. Mamma var gullig och putsade mina fönster oxå, och det behövdes verkligen!!! 


Men nu är jag alldeles ensam hemma. Disk i halva köket och hela lägenheten ser ut som en byggarbetsplats. Och jag har ingen motivation eller ork att göra nånting. usch... Trött som ett as är jag oxå...

Ska nog tanka en film, typ med Jonas Gardell så jag får garva lite. Sen ska jag ta mig en allvarlig funderare på om jag ska byta ut mitt möblemang här hemma. blir lite halvt astrött på det. Ska man förnya så ska man. :D


Men nu loggade han den underbara med de vackraste ögonen i världen in på msn så nu har jag inte tid med detta längre... Usch. HAn åkte vid 2-snåret, men jag saknar redan honom så att det gör ont. :'( 

Får ha terapi-snack med Cicci på jobbet i veckan. Sånt är vi bra på!


Peace out and love!

Ovido - Quiz & Flashcards