Alla inlägg den 14 juli 2009

Av Nilla - 14 juli 2009 10:46

Idag fyller kronprinsessan viktoria år. Och jag kan inte bry mig mindre!


Igår jobbade jag 13-22, och det ska jag göra idag oxå. Fick faktiskt en liten smärre chock igår på jobbet. Anneli hade gett en heads-up, men jag tyckte det lät lite väl otroligt. Alla timanställda vårdbiträden inom hemvårdsförvaltningen ska sägas upp.  Det är en besparingsväg tydligen. Eftersom en avdelning på ett äldreboende läggs ner i och med "krisen så blir en massa fast-anställda arbetsplatslösa. Detta innebär att de måste jobba på andra ställen. Genom att fylla semestervik, sjukvik etc med personal som redan finns inom förvaltningen kommer det sparas en massa. Det låter onekligen som en väldigt bra idé, men det kommer nog inte att fungera. 

Turordningen går typ såhär: årsarbetare på arbetsplatsen, årsarbetare på en annan arbetsplats, timanställda undersköterskor, timanställda som håller på att utbilda sig till undersköterska, och sist (en stooor del) timanställda vårdbiträden, vi som inte har utbildning. Dock kan man bara räknas med där om man har en sjuhelvetes massa LAS-dagar.. Vilket jag inte har. Vilket då innebär för mig att jag måste klara mig på mitt csn, bara! Kan visserligen söka nått annat, men ändå..

Dock tror jag knappast att detta kommer att fungera i praktiken, då det finns alldeles för få utbildade timvikarier, och de andra kommer inte räcka till. På mitt jobb är den en enda vikarie som är utbildad, och det kommer nog bli ett helvete för henne, för antingen kommer hon jobba röven av sig, eller så kommer hon inte få jobb alls för att alla andra ska gå före. 

Jisses.. vad ska det bli av äldrevården?! 

Känns lite pissigt att man får kicken så, eftersom man har räknat med att kunna dryga ut kassan lite. Och framförallt ta ett vik eller så efter utbildningen, i väntan på nått annat, bättre, jobb. Jag får väl helt enkelt flytta till en annan kommun och se hur äldreomsorgen i halmstad bara blir sämre och sämre. Tror knappast Bäckagårds-skandalen (även om det kanske inte var så som det målades upp i tidningarna) är det sista Lex Sara som kommer ske i denna staden. 


Nu till en helt annan sak. Jag ska hänga med Heidi till Rhodos i mitten av augusti. Dock är ingenting klart, och jag vet ingenting.. men oavsett vad blir det nog sjukt roligt! :D


Over and out

Ovido - Quiz & Flashcards