Direktlänk till inlägg 19 juli 2009

Teknikens under?

Av Nilla - 19 juli 2009 19:57

Nu för tiden finns det väldigt få barn som växer upp utan någon form av dator i sitt hem. Detta har ofattbara konsekvenser för barnens utveckling i exempelvis skolan. Dagens it-samhälle är minsann inte så bra alls ut utildningssyfte. Tänk själva:

När jag gick i skolan (grundskolan) hade vi 2 datorer/ 24 elever (under mellanstadiet) och färre blev det ju högre upp vi kom. I 9:an hade vi ~10 datorer på ~100 elever. Alltså skedde mycket av lärande och kommunikation i det verkliga livet och inte i teknikens värld. Vi (som är födda sent 80-tal) både kan läsa, räkna och skriva utan större problem med vanligt block och penna.


Tyvärr kommer framtidens barn i allt större utsträckning tillhöra begåvningsreserven då de knappt vet hur en stiftpenna funkar eftersom de gör allting via msn, facebook, word etc där de bara behöver trycka på tangenter och knappt tänka själva eftersom det finns "bra" stavningsprogram.


 Att inte kunna skriva och arbeta utan dator blir ett väldigt stort handikapp. Exempelvis blir det svårt att göra hyss i klassrummet, ex kasta sudd eller skriva lappar. Ska man ta bort "erase-tangenten" från laptopens tangentbord och hiva iväg på vikarien? Ny deffinition av att kasta sudd iallafall...

Och skriva lappar. Men jisses! Alla barnen måste utrustas med en Iphone eller liknande som lätt kan hystas iväg till närmsta bordsgranne med ett elakt meddelande. Dock försvinner lätt spänningen med detta då man hur lätt som helst kan förinta meddelandet. Hade dock varit kul om alla satt med laptops utom en stackars sate som skriver ett kul meddelande på sin stationära och hivar iväg tjockskärmen till grannbordet men inte inser att sladden är för kort och ungen för svag så han bara öser ner den på golvet, och alla i klassrumet skriver "Epic fail" i konversationsfönstret på msn samtidigt som läraren säger "LOL!". 


Nej. jag tror bara att dagens ungdomar förlorar på att sitta och fippla med teknik för mkt. Ett, tu, tre så har de fått carmageddon-syndromet, kollar mejlen efter ett nattligt toalettbesök, slår pinkod på micron (för en vanlig spis/ugn kommer de aldrig använda, finns ingen ctrl-alt-del.) och vissa fjortisar med sms-syndrom (som inte skriver med T9) kommer att trycka onödigt många gånger på varje tangent på tangentbordet...


Mental istid. Godnatt

 
 
Ingen bild

Razz

19 juli 2009 20:32

Ja jag vet en som lider av Carmageddon syndromet iallafall... och inte är de jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nilla - 19 januari 2010 13:03

Jag har starka funderingar på att lägga ner bloggen. Har ingenting att skriva längre... Det som jag behöver få ur mig snackar jag med min underbara sambo om, och resten.. jaa.. det är väl lite skitsamma egentligen. Och ärligt talat, vem vill läsa om ...

Av Nilla - 13 januari 2010 18:22

Träningsvärken sen första ridpasset för året sitter i. Jag är tokspänd inför redovisningen imorron, fastän jag kanske inte alls egentligen behöver... Jag är förbannat less på mina grannar som alltid är uppe snortidigt på morronen och för oväsen. Jag ...

Av Nilla - 11 januari 2010 20:38

Måndag igen och årets första ridpass är avklarat. Dock märks det ju rätt tydligt att man inte är så vältränad längre. men de ska vi snart råda bot på. :D Det jobbigaste med dagens ridpass var att jag inte har den fysiska styrkan att rida ordentligt l...

Av Nilla - 7 januari 2010 11:31

För alla som inte visste det så är det snö ute. Dock fattar jag inte alls hur man eventuellt hade kunnat missa det, men ändå... Det är helt sjukt hur mkt snö det är. Såhär mycket har det nog inte varit på flera år. Inte såhär års och verkligen inte s...

Av Nilla - 4 januari 2010 20:03


    Mark Bellison lever i en värld, precis lik den värld vi lever i, skillnaden är dock att ingen kan ljuga. Mark jobbar som manusskrivare/historienedskrivare på ett filmbolag som gör utbildande filmer (min översättning, på engelska: lecturing film...

Ovido - Quiz & Flashcards