Alla inlägg den 6 juni 2009

Av Nilla - 6 juni 2009 11:43

Dagen började för typ 1 timme sen med att grannen dammsög. Inte hysteriskt kul att vakna av det när man har kuk-ont i ryggen och migrän. Vette fan va de håller på med där uppe egentligen, störigt är det iallafall.


Dock blev jag ett ljusår gladare av en kommentar i bloggen på för-förra inlägget. :D Eu är en specialité, även om man kan bli mer insatt än vad jag är. Haha! 

Min mening i frågan är att Sverige ska gå ur Eu då Eu inte tillför mycket vettigt till Sverige. Det bestäms en massa saker i parlamentet som varken är till nytta eller fördärv för Sverige för att det inte alls rör oss. Under 90-talet när Sverige var nya i Eu var det ett satans tjat om eu-anpassade smörknivar, bananer, gurkor, lekplatser, jordgubbar, etc. Ingenting av detta kommer främja världsfredendå det är petitesser i sammanhanget. Jag tycker att Eu ska besluta saker som är på en mellanstatlig nivå, exempelvis miljömål (utsläpp från kolkraft i Tyskland och Polen påverkar oss i Sverige), frihandel och att eventuellt kunna stötta länder som har det svårt ex krigshot/terrorhot etc (menar inte som NATO, och menar inte som en europeisk militärpolis, menar som ett land till ett annat helt utan krusiduller.) 

Eftersom Eu inte koncentrerar sig på det som är viktigt i europa, utan tenderar att lägga massa tid och energi på idiotfrågor tycker jag att Sverige ska gå ur Eu. DOCK blir de en paradox, då man inte kan få det Eu man vill ha om man inte är medlem och inte påverkar. Det är ju lite därför vi ska gå och rösta imorgon. 

Sist men inte minst är jag väldigt emot en centraliserad styrning, speciellt eftersom vi i europa har så olika kulturer och synsätt på saker och ting. Det räcker att bara åka 100 mil söderut, till mitten av tysland, för att inse att de inte alls tycker lika som oss i många frågor. Hur kan då politikerna i Eu-parlamentet besluta saker som rör oss alla när vi medborgare är så olika? Nej, det är dömt att misslyckas!

(Hoppas jag svarade på frågan förresten...)


Har iallafall fått en person att rösta på mig. Tror dock inte jag kommer in i riksdagen på det, tyvärr.. :( Men kämpa bör man, annars dör man! ;)


Nu är det dags för frukost, sen beroende på vädret får jag se vad jag gör idag. Min rygg hindrar tyvärr lite oxå... Dock tar jag hellre kuk-ont i ryggen än fitt-ont i nacken. (hahaha va rolig jag är.. not!)


Well well. Ankorna säger godmorgon. Och over and out!

Ovido - Quiz & Flashcards