Alla inlägg den 9 september 2009

Av Nilla - 9 september 2009 11:28

Min bil (eller ja, pappas) är en Mazda 323 1.6 -88. En snabb googling på just den bilen ger inga träffar alls. Eller ja, träffar får man, men bara på nyare modeller eller sedan/halvkombi.

Min bil är alltså en röd kombi som har gått ca 40.000 mil. Den är inköpt 1988 för ca 83.000 svenska kronor. Sammanlagt har mina föräldrar kanske lagt 30.000 på bilen (högt räknat) sen den köptes och det är då inräknat byte avgasrör/ljuddämpare ett antal gåner (3-4 kanske), däck och dubbdäck, byte av generator 2 gånger, ett antal batteribyten, tändstift etc. Alltså har bilen, per mil, kostar ungefär 3 kronor att äga (inte om man räknar med bensinpriset såklart...). Det är en fruktansvärt billig och kalasbra bil.

Dock börjar den nog känna att det är dags att pensionera sig, men vi ger inte upp ännu. Den ska lagas, som jag nämnt innan.

Anledningen till att jag då googlade bilen var för att se om det fanns andra och vad de isåfall kostade. Men ack ack. Den modellen finns uppenbarligen inte kvar alls! Hur skrämmande är inte det?! Tänkte att Mazda.com kanske har nån liten nostalgi-site där man kan hitta gamla årsmodeller, men även där kammade jag noll. Dock kanske Mazda Sverige vill att man hör av sig till dem och säger: "Titta vilken fin bil jag har! Billig som fan och gammal som gatan!". Har ett vagt minne av att en snubbe skickade brev till SAAB för ett par år sen när hans bil hade gått 1 miljon mil eller nått ditåt. Han fick en sprillans ny att slita på. Sånt är ju rätt trevligt. Dock vet jag inte om jag vill ge upp min bil i första taget nu, iallafall inte när jag vet att den är så sällsynt.

Må den vara ful, missfärgad och att vindrutetorkarna är slöare än en nerfryst sengångare, men den går minsann i alla väder och man får sjukt många mil för pengarna. Visserligen är det varken styrservo, centrallås, AC eller abs-bromsar, men den kan vinna race över en ny BMW hur lätt som helst och den är smidigt att parkera eftersom den är så liten och charmig.


Jag hoppas att bilen blir lagad snart, för jag saknar faktiskt den. Visst har jag svurit som fan över saker som inte fungerat, men överlag är det ju faktiskt världens bästa bil. Eller som bilprovningens snubbe sa vid förra besiktningen: "Vad har ni gjort med den? Det är ju fan ingen rost!".


Gammal kärlek och bra bilar rostar aldrig.. eller?

Puss

Ovido - Quiz & Flashcards