Alla inlägg den 9 april 2009

Av Nilla - 9 april 2009 09:34

fint väder idag oxå. det är rätt trevligt.

Dock är det som hände igår här på andersberg mindre trevligt... Dubbelmord i ett familjedrama. Lägenheten som det hände i ligger inte i omedelbar närhet av mig, däremot går jag förbi där varje gång jag ska till skolan eller vänner eller så. 

Otroligt mysig stämning på deras gård är det alltid iallafall, och när jag gick hem från skolan igår var det lika som alltid. Enda skillnaden var att fler vuxna var ute och att barnen inte lekte över hela gården. Tror det fanns ett behov av att snacka om det inträffade igår, och med tanke på att det är 9-våningshus, 3 st, så bor det rätt mkt folk där... 


Fortfarande är det tråkigt det som hände, men det kan ju hända överallt. Tror knappast Andersberg är mer farligt än något annat ställe i Halmstad egentligen, handlar väl mest om att det skrivs mer om det i media om det händer här.. Å andra sidan kan jag inte påminna mig om att det nånsin skett ett brott av liknande art på "den andra sidan nissan", mot tylösand. Styckmord, dubbelmord, våldtäkter och misshandel etc verkar inte existera bland den vita medelklassen i söndrum... VAd det beror på kan man bara gissa sig till, men jag tror inte för ett ögonblick att det har med en hög invandrarandel att göra. Visst, 80% nånting av invånarna på andersberg är invandrare och det kanske bor 10% invandrare i söndrum... Men bara för att man är invandrare är man ju inte kriminell, eller hur?

Snarare är det så att de med sämre ekonomska möjligheter (invandrare, arbetslösa, ensamstående mm) får bo i miljonprogramens höghus eftersom där är billig hyra. Och med tanke på att det bor ca 4500 personer här på andersberg är det inte så jävla konstigt om det händer nått sånthär då och då. 

Inbrott, misshandel och rån är lite av vardagsmat här. Det blir som en ghettokultur. Man blir lite tuff och hårdhudad, man hejar bara på de man verkligen känner och stannar inte för att prata om man möter någon. Visserligen är språket ett stort problem, iallafall för mig. Jag kan bara svenska, engelska och kan förstå lite tyska. Annars är jag helt körd. Språk som talas i turkier, serbien, bosnien, iran, irak etc är rena grekiskan för mig. Hade varit kul att lära sig nått av de språken... Det ska jag göra nån dag...


Mamma ska snart komma och hämta mig, vi ska ner till Blekinge. Sitter mest och funderar på hur vädret är ute. är det varmt, tro..? Kläder efter väder är ju nått man ska rätta sig efter...

Well.. Jag blir väl varse när jag går ut. 

Hejs!

Ovido - Quiz & Flashcards