Direktlänk till inlägg 3 november 2009

De mest uttjatade nyheterna

Av Nilla - 3 november 2009 15:24

Jag surfar väldigt mycket på diverse nyhetssajter. Jag är inne på expressen och aftonbladets sidor säkert 20 gånger om dagen. Jag kollar polisens hemsida minst en gång om dagen för att se om jag vågar gå ut i mitt bostadsområde eller om de har efterlyst nån blodtörstig arab med jaktgevär här. Men då och då blir jag så förbannat trött på den skiten som vräks ut i media: såkallade icke-nyheter. Sånt som inte är nyheter utan mest ältande av gamla nyheter i hopp om att kanske sälja lösnummer eller få reklamintäkter från nätet. Tänker rada upp vissa nyheter från dagens aftonblad/expressen (nätupplaga) och förklara varför det är skit etc. Ingen inbördes ordning.


- Fallet Maddie: Den brittiska flickan som försvann i maj 2007 i portugal. Är eftersökt jorden runt och nästan varje vecka dyker hennes foto upp på diverse tidningars nätupplaga om att hon kanske har skymtats här, eller "såhär ser Maddie ut idag" etc etc. Ärligt talat. Råder det nått som helst tvivel att hennes föräldrar förmodligen är skyldiga till hennes försvinnande/död? Okej att de inte är misstänkta längre eller nått, men ändå. Dessutom, om de mot all förmodan skulle hitta ungen idag, 2,5 år senare, hur mycket tror de att hon kommer ihåg från sin familj eller sitt liv före försvinnandet överhuvudtaget? Förstår att familjen vill ha ett avslut, men snälla!! GW Persson har sagt att han anser att det är mystiskt att de åkte från hotellet så pass nära inpå försvinnandet och att de kontaktade media så snabbt. I mina ögon är de klart skyldiga till flickans försvinnande, på ett eller annat sätt!


- Carola Häggkvist (eller hur man stavar Häxans namn): Behöver man säga mer än "Kan inte nån vettig människa ta och skjuta henne?!". Jag är så trött på fortkörningar, romantiska resor, hennes fula nuvarande pojkvän, hennes fula gamla man, felparkeringar, kast med liten blomma, försvar av korkad religion och framför allt hennes fruktansvärda utseende. Har människan en årspremunation på plastic padding?! Hon ska alltid synas, alltid vara så glorifierad och alltid vara så satans "god bless you". Nä. Ge henne ett pentagram och bannlys henne från tv, så kanske nästa generation barn blir något vettiga.


- Dessa konstanta rättsfall, är det inte 16-åringar som mördar andra 16-åringar så är det kändisar som förgriper sig på barn eller slår sina fruar. Eller försvunna personer som hittas mördade och våldtagna i norrland eller misstänkta mordfall där man varken har offer eller gärningmän. Visst kan det vara intressant att läsa om kändisars kriminalitet, eller om väldigt speciella fall. Men att verkligen kartlägga hur en person mördade och våldtog en annan är nästan groteskt. Och ibland kanske man vill gotta sig i det mest groteska, men att i alla fall gå ut med namn på offret, gärna sätta fotot på löpsedeln och skrika ut till hela världen att han eller hon är mördad och våldtagen och skriva ut alla detaljer är att gå för långt! Var finns moralen?! Ta det inte på fel sätt, men jag hoppas nästan att chefredaktören för Aftonbladet eller expressen får en person i sin närhet mördad och få hela fallet upprullat i media, dag efter dag. Då kanske det äntligen blir en ändring!


- Sportnyheter som handlar om Foppa, Zlatan och alla andra svenska "världsstjärnor". Jag ger blanka faan i vilka färger Zlatan har på kallingarna eller om Foppa kanske kommer till spel OS 2032. Jag skiter fullständigt i vad sportreportrarna anser om Zlatans form och deras analyser till varför han gör en massa mål ena matchen men inga mål i andra. Och jag struntar helt och fullt i ifall Foppa kommer spela i OS i Vancover (framförallt för att han är så satans överskattad och divig) eller om han ska pensionera sig. Och framför allt ger jag inte ett rött öre för alla jävla spekulationer om hur bra sverige är inför varje match (dock är analyserna dagen efter misslyckandena rätt roliga att läsa), oavsett om det är lerduveskytte, fotboll eller kast med liten grobian. 


- Moralpaniken som råder i Sverige just nu. Alla är kränkta precis hela tiden. Ingen får säga nått elakt om någon annan för då kanske en tredje person kommer på att en fjärde kanske kan känna sig kränkt eftersom en femte person någon gång uttryckte sig förnedrande av en sjätte person men det drabbade den fjärde. Inser inte folk hur urbota dumt detta är? Vill jag säga neger eller mongolid så låt mig. Så länge diskussionen bara finns hos "normala" vita människor att andra kan känna sig kränkta så tänker jag inte bry mig. Och blir du kränkt av detta så printa ut inlägget och stoppa upp det i röven! Idiot! 



Nog med irritation för idag. Blir förmodligen mer imorron.

Live long and prosper. 

 
 
skitfinkultur

skitfinkultur

3 november 2009 16:48

hear, hear! fast du glömde något av det mest irriterande i kvällspressjournalistik - de påhittade orden! gärna med prefixen "naken", "bröst", "sex" eller något liknande och med suffixen "chock", "skandal" eller "kupp". någon borde slänga saol i huvudet på puckona för varje ord de hittar på. speciellt illa är "kupp". jag tror jag aldrig har hört det ordet användas på ett korrekt sätt såvida det inte handlat om en militärkupp eller ett rån. inte att robinson-robban målar sig blå eller något liknande. jisses.

http://skitfinkultur.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anneli

4 november 2009 10:32

Ett tips är att sluta läsa aftonbaldet och liknande :P

Eller så gillar du väl att irritera dej på saker...?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nilla - 19 januari 2010 13:03

Jag har starka funderingar på att lägga ner bloggen. Har ingenting att skriva längre... Det som jag behöver få ur mig snackar jag med min underbara sambo om, och resten.. jaa.. det är väl lite skitsamma egentligen. Och ärligt talat, vem vill läsa om ...

Av Nilla - 13 januari 2010 18:22

Träningsvärken sen första ridpasset för året sitter i. Jag är tokspänd inför redovisningen imorron, fastän jag kanske inte alls egentligen behöver... Jag är förbannat less på mina grannar som alltid är uppe snortidigt på morronen och för oväsen. Jag ...

Av Nilla - 11 januari 2010 20:38

Måndag igen och årets första ridpass är avklarat. Dock märks det ju rätt tydligt att man inte är så vältränad längre. men de ska vi snart råda bot på. :D Det jobbigaste med dagens ridpass var att jag inte har den fysiska styrkan att rida ordentligt l...

Av Nilla - 7 januari 2010 11:31

För alla som inte visste det så är det snö ute. Dock fattar jag inte alls hur man eventuellt hade kunnat missa det, men ändå... Det är helt sjukt hur mkt snö det är. Såhär mycket har det nog inte varit på flera år. Inte såhär års och verkligen inte s...

Av Nilla - 4 januari 2010 20:03


    Mark Bellison lever i en värld, precis lik den värld vi lever i, skillnaden är dock att ingen kan ljuga. Mark jobbar som manusskrivare/historienedskrivare på ett filmbolag som gör utbildande filmer (min översättning, på engelska: lecturing film...

Ovido - Quiz & Flashcards