Alla inlägg den 7 november 2009

Av Nilla - 7 november 2009 12:06

De 2 senaste dagarna har jag haft över 400 besökare på min blogg. Allt för att folk är så förbannat nyfikna på vem den "folkkära artisten" var... På grund av att man idag kan få reda på exakt vem som gjorde var och när i och med det enorma informationssamhälle vi idag lever i kan man börja fundera på hur lönt det är att "skydda" folk som misstänks har begått brott. Det tog inte många timmar innan min källa hade kommit fram till att det var Thomas DiLeva som det handlade om i fallet med kvinnomisshandel. Och det tog inte heller många timmar för källan att gissa sig fram till att den "världsstjärna" som våldtagit en barnflicka var Tito Beltran. Det var inte heller speciellt svårgissat att det var Papa Dee som var "skyldig" till att ha misshandlat sin fru. 


I Sverige är man ju enligt lagen oskyldig tills dess att motsatsen har bevisats. Dock funkar det ju inte riktigt så i praktiken. Så fort "allmänheten" får reda på att nått har hänt så vill man ha reda på vem som var skyldig. Tack vare alla allmänna handlingar som finns är det inte heller speciellt svårt att få reda på vem som har gjort vad mot vem och när. Frågan är om systemet som finns nu är speciellt bra. Råder det rättssäkerhet i Sverige? Tveksamt... Med tanke på alla förmodade jävssituationer som det har talats om den senaste tiden i bland annat piratebay-rättegången så kan man ju kanske koppla ihop 2 och 2 även i andra fall. Oavsett hur laglydig man är så tror jag inte man är lika benägen att döma en känd person som en okänd. Sen att nämndemännen sitter och sover är ju en annan historia...


Jag, personligen, är för att pedofiler och våldtäksmän hängs ut i media. Dock måste gränser dras om det råder nån som helst tveksamhet om ifall den dömdes familj kan råka illa ut. Tänker framförallt på Haga-mannen... Inte speciellt kul för hans barn och fru. 

Men som sagt. Idag kan vilken idiot som helst lista ut vem som ligger bakom brott genom en snabb googling. Jag slår vad om att min källa nånstans vet precis vilka som ligger bakom tex helikopter-rånet. Det handlar bara om att vara lite smart och lägga ihop 2 och 2... 


Summa sumarum ville jag nog bara undra varför man ens bryr sig om att skydda kändisar som är på fel sida lagen. Oavsett om de döms eller inte så är de dömda i allmänhetens ögon, för sanningen kommer ALLTID fram. Och som det sägs: all PR är bra PR? 


Live long and prosper, och våldta inte någon om du är känd. Då kommer jag skjuta dig med vapen.. och kebab...

Ovido - Quiz & Flashcards