Alla inlägg den 1 december 2009

Av Nilla - 1 december 2009 13:13

Idag börjar FRA-lagen gälla. Jag är inte tillräckligt insatt i hela cirkusen för att börja peta i detaljer, men jag tycker faktiskt att det är en hel hög med smulor löjligt. 


Följande är ett citat från aftonbladet.se:


FRA får, på uppdrag av regering, regeringskansli och Försvarsmakten, spana för att upptäcka ”yttre hot”. Efter skarp kritik har regeringen definierat vad man menar med yttre hot.

  Yttre militära hot mot Sverige.

  Hot kopplade till svenska utlandsstyrkor.

  Hot från internationell terrorism och grov brottslighet.

  Spridning av massförströrelsevapen.

  Yttre hot mot landets infrastruktur.

  Hot från utländskt spioneri.

  Hot från konflikter i andra länder som får följder för säkerheten i världen samt hot kopplade till andra länders agerande som kan få betydelse för Sveriges utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik


Ärligt talat.. hur mycket terrorism och hot mot svensk utlandsstyrka och spridning av massförstörelsevapen tror svenska staten att de kommer upptäcka via mejl och telefon? Ärligt talat allså! Är ju knappast så att Mulla Omar mejlar Usama bin Laden, och talar om att spränga kaknästornet eller rosenbad. Storhetsvansinne så det skriker om det. Visst kanske jag får mer eller mindre halva bror-duktig-sverige på mig nu, som menar att jag har fel. Men stoppar denna lagen en enda terrorist så ska jag äta upp min mössa. Med salt och peppar på. Terrorism existerar inte i sverige i den extrema formen som vi minns från 9/11 och Bali-bomberna. 


Och för att göra en kommentar till Minaretförbudet i Schweitz: jag förstår överhuvudtaget inte Islamofobin som råder i världen. Är det rimligt att vara rädd för kvinnor i slöja som inte äter fläskkött? Nej. inte direkt. Statistiskt sätt är det faktiskt inte muslimer som står för flest terroristbrott, utan det är kristna. Främst katoliker. Borde det inte vara rimligare att vara rädd för en gammal man i klänning med konstig hatt som predikar om förbud mot abort och att homosexuella "är en cancersvulst på samhällskroppen"?? Jag bara undrar... 


Over and out.


Ovido - Quiz & Flashcards