Direktlänk till inlägg 15 oktober 2009

Nurse Jackie

Av Nilla - 15 oktober 2009 14:14

Med inspiration av http://skitfinkultur.bloggplatsen.se/ och hans kommentar på mitt Twilight-inlägg ska jag ge mig på en recension av en ny tv-serie som har gått en säsong i USA (Showtime) och som tydligen oxå sänds på SVT just nu.


Serien heter "Nurse Jackie" och handlar om en sjuksköterska på en akutmottagning på ett sjukhus i New York. Hon har sitt eget sätt att tackla idiotiska patienter på (som skapade ett ramaskri bland riktiga sjuksköterskor i moralpanikens USA) och till råga på allt har hon ett riktigt kaotiskt privatliv. Det som är riktigt imponerande med Jackie är att hon klarar av att ha en familj med man och 2 barn, en älskare på jobbet, jobba heltid och ha ett groteskt läkemedelsberoende. 


Serien är lite som en blandning mellan House, Dexter och Samantha Who. House för att hon är lite elak av sig, och att serien utspelar sig till 90% i sjukhusmiljö, samt att det finns en chef som ständigt ska lägga sig i och är en total bitch. Dexter för att hon ger igen på de som förtjänar det och lever dubbelliv. Och Samantha who för skådespelarna omkring Jackie. En märkesfixerad britt och en töntig tjej med töntiga kläder (scrubs) och en ständig konflikt dem emellan. 


Serien är rätt speciell, och jag stör mig lite på att det känns som att de har tagit det bästa ur många andra serier. Det är ganska svart humor, så den passar ju inte alla. Dock skrattar jag som fan under vissa scener. Själva sjukhussceneriet är inte så välarbetat, men sminket ska ha cred för alla otäcka skador patienter som kommer in har. Fokus är ju egentligen inte på sjukhuset som så, utan mer hur Jackie bemöter folk elakt och att hon faktiskt ses som en ängel av sin elev, Zoe. 

Avsnitten är 30 min långa, och det känns väl rätt lagom egentligen. Tror det hade blivit lite drygt om det var längre avsnitt. Dock hade de förmodligen lagt in en bättre story i varje avsnitt då och fler skämt. Så jag vet inte riktigt. 


Jag har iallafall fastnat för serien och väntar med spänning på säsong 2 som jag har en lite källa på kommer redan imorgon. För en fortsättning kommer, det har showtime lovat. 

 
 
skitfinkultur

skitfinkultur

16 oktober 2009 15:29

woho! jag inspirerar! :)

nurse jackie har jag inte gett mig på än, men det är nog dags att göra det snart. gillar allt som har med svart humor att göra.

http://skitfinkultur.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nilla - 19 januari 2010 13:03

Jag har starka funderingar på att lägga ner bloggen. Har ingenting att skriva längre... Det som jag behöver få ur mig snackar jag med min underbara sambo om, och resten.. jaa.. det är väl lite skitsamma egentligen. Och ärligt talat, vem vill läsa om ...

Av Nilla - 13 januari 2010 18:22

Träningsvärken sen första ridpasset för året sitter i. Jag är tokspänd inför redovisningen imorron, fastän jag kanske inte alls egentligen behöver... Jag är förbannat less på mina grannar som alltid är uppe snortidigt på morronen och för oväsen. Jag ...

Av Nilla - 11 januari 2010 20:38

Måndag igen och årets första ridpass är avklarat. Dock märks det ju rätt tydligt att man inte är så vältränad längre. men de ska vi snart råda bot på. :D Det jobbigaste med dagens ridpass var att jag inte har den fysiska styrkan att rida ordentligt l...

Av Nilla - 7 januari 2010 11:31

För alla som inte visste det så är det snö ute. Dock fattar jag inte alls hur man eventuellt hade kunnat missa det, men ändå... Det är helt sjukt hur mkt snö det är. Såhär mycket har det nog inte varit på flera år. Inte såhär års och verkligen inte s...

Av Nilla - 4 januari 2010 20:03


    Mark Bellison lever i en värld, precis lik den värld vi lever i, skillnaden är dock att ingen kan ljuga. Mark jobbar som manusskrivare/historienedskrivare på ett filmbolag som gör utbildande filmer (min översättning, på engelska: lecturing film...

Ovido - Quiz & Flashcards