Direktlänk till inlägg 7 oktober 2009

Inlåst - tv4

Av Nilla - 7 oktober 2009 12:06

Jag har precis kollat på den nya serien på tv4, Inlåst. Den handlar om ett antal killar i övre tonåren som har begått flera kriminella handlingar och blivit dömda för det. Det som killarna har gemensamt är att de inte har suttit i fängelse tidigare. Programmet går ut på att killarna ska vara inlåsta i fängelse (inte ett riktigt, men så riktigt det kan bli) i 12 dagar tillsammans med fd. yrkeskriminella män. I första avsnittet får man bara veta vilka killarna är men inte så mycket mer, som vilka brott som begåtts, hur deras familjekonstalationer ser ut, bakgrund mm...


Ur ett sociologiskt synsätt så är detta bland det bästa jag har sett. Blev helt fascinerad av hur de "tuffa" killarna (födda runt 92-93) bröt ihop totalt och grät efter mamma på nätterna. Samma kille som har kallat sin egen mamma fitta och hora och har slagit henne och tagit strypgrepp, sitter på den tredje natten och gråter och vill hem. För hem får killarna åka om de och fängelseledningen anser att de inte klarar pressen. 

Dock tror inte jag att det hjälper killarna ett dugg att de har den valmöjligheten. Det är förmodligen där, i valet, som det har brustit första gången när de hamnade i skiten. Barn kan inte välja rätt och därför ska de inte välja själva. En kille åkte hem i första programmet för att han saknade sin familj. Är det nån som överhuvudtaget tror att han kommer att klara livet om han hela tiden ska ge upp, sluta och välja fritt själv efter eget sinne? 

Bland de killarna som var med här tror jag att mycket fel ligger i att de är bortskämda. Vad man såg i klippen från hemmiljön (även om det kanske var fejk) verkade mammorna (för det var nästan bara ensamstående mammor, vad jag fattade det som) ha en bra ekonomi och en stabil miljö för sina söner. Det verkar snarare som (iaf min teori) att mammorna kompenserar bristen på en manlig förebild i hemmet genom att inte dra gränser. Sönerna vet då inte vad som är rätt eller fel, eftersom de inte har fått det hemifrån, och ser alltså inte det felaktiga i handlingar som misshandel, stöld etc. 

Kan ju klart även vara så att den enda gången som barnen överhuvudtaget har fått nån sorts uppmärksamhet är när de har begått nått fruktansvärt brott, som grov misshandel. All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet?


Men allvarligt talat så ska det blir riktigt spännande och se vad det blir av projektet. Förhoppningsvis lär de sig nånting av det och slutar med kriminella aktiviteter. Dock, som faktiskt inte påpekades i programmet, finns det en katastrofalt stor miss i hur det ska bli när pojkarna väl kommer ut.

I fängelset har de rutiner; äta, jobba, sova, fritid, dusch etc på bestämda tider. När de kommer ut befinner de sig i en frihet där allting är möjligt, vilket oxå innebär att de lätt kan återgå till gamla kompisar och beteende.

Inte för att jag har läst någon kriminologi i större utsträckning, men det största felet inom kriminalvården ligger nog där. Hur ska det gå när de kommer ut ur fängelset? Det kanske fungerar om man har suttit i 6 månader, men 10-15 år? Hur i helvete hade de tänkt att det skulle fungera?


Jag väntar iallafall med spänning på att tv4, eller nån annan kanal för den delen ska göra om samma program fast med tjejer som har hamnat i kriminalitet. Den jämförelsen hade man lätt kunnat skriva en uppsats om! 


Live long and prosper!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nilla - 19 januari 2010 13:03

Jag har starka funderingar på att lägga ner bloggen. Har ingenting att skriva längre... Det som jag behöver få ur mig snackar jag med min underbara sambo om, och resten.. jaa.. det är väl lite skitsamma egentligen. Och ärligt talat, vem vill läsa om ...

Av Nilla - 13 januari 2010 18:22

Träningsvärken sen första ridpasset för året sitter i. Jag är tokspänd inför redovisningen imorron, fastän jag kanske inte alls egentligen behöver... Jag är förbannat less på mina grannar som alltid är uppe snortidigt på morronen och för oväsen. Jag ...

Av Nilla - 11 januari 2010 20:38

Måndag igen och årets första ridpass är avklarat. Dock märks det ju rätt tydligt att man inte är så vältränad längre. men de ska vi snart råda bot på. :D Det jobbigaste med dagens ridpass var att jag inte har den fysiska styrkan att rida ordentligt l...

Av Nilla - 7 januari 2010 11:31

För alla som inte visste det så är det snö ute. Dock fattar jag inte alls hur man eventuellt hade kunnat missa det, men ändå... Det är helt sjukt hur mkt snö det är. Såhär mycket har det nog inte varit på flera år. Inte såhär års och verkligen inte s...

Av Nilla - 4 januari 2010 20:03


    Mark Bellison lever i en värld, precis lik den värld vi lever i, skillnaden är dock att ingen kan ljuga. Mark jobbar som manusskrivare/historienedskrivare på ett filmbolag som gör utbildande filmer (min översättning, på engelska: lecturing film...

Ovido - Quiz & Flashcards